En viktig och angelägen roll i svåra tider

Efterfrågan av den senaste korrekta informationen om corona är stor bland allmänheten. Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio skriver om det fortsatta arbetet att nå lyssnarna med ofta livsviktigt innehåll i företaget som inte får tystna.

Både Sverige och världen går just nu igenom vad som antagligen kan beskrivas som en av de största globala prövningarna i modern tid, i alla fall i fredstid. Varje dag kommer nya uppgifter om smittade, döda, om nya regleringar från regeringar och myndigheter både här hemma i Sverige och runt om i världen. Det är en enorm mängd information och många budskap som vi alla får ta emot.

I ett sådant läge är det extra viktigt med trovärdiga och oberoende medier som kan erbjuda både dagsaktuell nyhetsrapportering, som ibland ändras minut för minut, liksom fördjupade frågeställningar och analys. Vi behöver medier som kan rapportera och granska de politiska, ekonomiska och vetenskapliga budskapen vi just nu möts av.

Ett av dessa medieföretag som går för högvarv just nu är vårt – Sveriges Radio.

Inte visste vi då vi bestämde vår nya vision, den som gäller från den första januari år, ”Fler röster och starkare berättelser för en större förståelse” hur extra viktigt det bara några månader senare skulle bli att vi verkligen lever upp till detta.

Vi märker dagligen hur stort behovet är hos svenska folket med  trovärdig och oberoende nyhetsförmedling just för att få hjälp med att förstå och hur publiken vänder sig till oss för att  många redan idag ser oss som den trovärdiga guiden. Så fort vi öppnar upp för publiken att vara med och ställa frågor och tycka till så är trycket stort. Det gäller både när våra egna medarbetare sitter i studion med externa experter och kunnigt svarar på frågor, och när exempelvis P3 Nyheter har dialog med publiken på Instagram.

Vi har en rutin, en väl fungerande organisation och en beredskapsplan att luta oss emot. Vi är det företag i Sverige som aldrig får tystna.

Vi är det företag i Sverige som är navet för hela den civila delen av totalförsvaret, genom det så viktiga beredskapsuppdraget, i och med att vi är det enda företag som har en struktur som fungerar även när till exempel all el slutar att fungera. Sveriges Radio kan fortfarande i ett sådant läge nå ut med viktig samhällsinformation och den så viktiga journalistiken i hela landet, via den vanliga klassiska FM-radion.

Vi finns idag på mer än 50 platser i landet – vi sänder från tidig morgon till sen kväll – och vi kan som få andra knyta ihop det lokala med det nationella och det globala tack vare Nordens största korrespondentnät. Via Radio Sweden och våra minoritetsspråksredaktioner ger vi också publiken den ibland helt livsviktiga information på 10 olika språk, när ingen annan samhällsaktör gör det.

Vi har också en stor vana av att bjuda in publiken till ett medskapande. Något vi gör just nu via satsningen #klaracorona där vi samlar och lyfter de  initiativ som sker runt om i landet för att  försöka hjälpa Sverige igenom krisen.

Vårt fortsatta arbete

När coronaviruset kom till Sverige var Sveriges Radio alltså väl rustat för att klara de påfrestningar som coronapandemin inneburit. Samtidigt måste man komma ihåg att det vi upplever dessa dagar har vi aldrig upplevt tidigare. Vi har att bevaka både nationella och internationella kriser samtidigt – en hälsokris och en ekonomisk- och samhällskris med långtgående effekter som ännu är omöjliga att överblicka konsekvenserna av. Samtidigt måste vi hantera en stor intern utmaning, att säkerställa våra medarbetares hälsa och säkra vårt samhällsviktiga uppdrag.

Många medarbetare sliter hårt idag. Jobbar mycket och lojalt med uppdraget under hård press. Trots att många medarbetare är borta kan vi fortsatt ge publiken både nyheter, fördjupning, kunskap och ökad förståelse men också musik, skratt och underhållning samt för vissa ett helt avgörande sällskap i vardagen.

Vi har hittills inte behövt göra avkall helt på någon del av vår verksamhet. Självklart gör vi dock dagligen ett antal avgörande prioriteringar och omprioriteringar för att Sveriges Radio ska kunna ge hela svenska folket det ni idag efterfrågar och behöver.

Den klassiska linjära radion som många fortfarande prioriterar har fått fler lyssnare och de som lyssnar stannar hos oss längre. Många har också dessa dagar upptäckt att SR Play är den ultimata appen för den som vill ha allt och olika saker vid olika tillfällen beroende på behov och humör.

Det är kanske inte en slump att den svenska publiken idag lyssnar mindre på streamad musik och mer på Sveriges Radio. Hos oss finns människorna, rösterna, debatten och dialogen – och återigen någon att hålla i handen. Någon som hjälper till att sålla i all fakta och som skapar en större förståelse.

Lyssningen på Sveriges Radio har gått upp med cirka 200.000  dagliga lyssnare – till 5,1 miljoner per dag. Störst uppgång i den vanliga linjära lyssningen ser vi i P4 och P1 där till exempel ett enskilt program som P1-Morgon nu har näst intill en miljonpublik varje morgon. Lyssningen på Toppnyheter har fördubblats, idag startas nästan fyra miljoner klipp varje vecka.

Det här är bara några av de siffror vi har fått den senaste veckan, en del av det kvitto vi har fått på att publiken idag har ett större behov av Sveriges Radio än någonsin. Vi tar detta förtroende på största allvar och ska göra vårt yttersta för att leva upp till era förväntningar under denna kris som vi faktiskt inte har en aning om när den kommer att avta och vilka de långsiktiga effekterna blir.

Till sist två fina reaktioner vi fått från publiken:

”Stort tack för att ni sänder en
livekonsert med Beethoven i dessa tider!”

”Varmt tack till alla på SR som just nu jobbar hårt för
att ge alla oss medborgare tillgång till löpande info
och uppdatering kring Corona. Tack också för de fina
urvalet av program för barn på SR play. Det är underbart
som förälder att ha tillgång till detta fina material
i dessa tider.”

Det är vi som ska tacka - tack för att ni i dessa tider väljer Sveriges Radio.

Cilla Benkö

vd Sveriges Radio