Strategisk satsning på utveckling gynnar publiken när villkoren förändras

Sveriges Radio har under en lång tid utvecklat nya produkter och tjänster för att kunna skildra hela Sverige och världen för vår publik. Vi ska kunna sända varifrån som helst och när som helst.  Utvecklingen är många gånger världsledande och gynnar oss speciellt mycket nu när utmaningarna är nya. Det skriver teknikdirektör Björn Heurlin och David Gustafsson, chef för Produkt- och tjänsteutveckling.

För att uppnå Sveriges Radios vision ”Fler röster och starkare berättelser för en större förståelse” behöver våra medarbetare kunna sända varifrån som helst, när som helst, nära och tillsammans med vår publik. Utifrån detta har vi satt en långsiktig utvecklingsstrategi för att kunna erbjuda våra redaktionella medarbetare moderna tekniska lösningar så att vi kan producera radio utanför radiohusen, på ett enkelt och säkert sätt. Strategin handlar om att satsa på utveckling och därmed ligga i framkant. Att våga testa, misslyckas och testa igen. Flera av våra innovationer är världsledande och i de tider vi just nu går igenom med anledning av coronavirusets spridning betalar sig vårt målinriktade arbete med att utveckla tekniken.

En utmaning med att kunna sända live, varifrån som helst, är tillgång till ett stabilt nät. Här har Sveriges Radio utvecklat en världsledande teknik i form av vår egen OB-väska (OB är en förkortning för Outside Broadcast). Väskan har flera SIM-kort och den tekniska lösningen väljer den operatör med bäst täckning och garanterar därmed en stabil överföring av ljud. Denna OB-väska kan vi använda runt om i världen, vi har bland annat sänt Studio Ett i P1 live från Vita Huset i Washington med denna teknik. Nu lanserar vi den andra versionen av OB-väskan, vi är alltså redan inne på en uppgradering och under åren har många radiokollegor från världens alla hörn besökt oss för att studera vår utveckling.

Vår lokala kanal P4 Sjuhärad använde OB-väskan men också en annan innovation som vi också utvecklat sedan flera år tillbaka; Next Generation, när de sände förmiddagsprogrammet från två ”hemstudios” och med en reporter ute på stan. Sara Nygren var programledare från vardagsrummet i Alingsås, Sara Kvist uppdaterade med de senaste nyheterna från köksbordet i Målsryd och livereportern Amanda Samuelsson träffade lyssnarna utanför radiohuset i Borås.

Next Generation är en sändningsteknik som helt och hållet är flyttbar med hjälp av en surfplatta som rymmer det som den redaktionella medarbetaren behöver för att kunna sända radio. Även denna teknik är unik och världsledande och bygger på ett intensivt utvecklingsarbete.

Ytterligare en innovation, som vi nyligen lanserat är MEDi. Det betyder just vara ”med i” och är en lösning där vi med hög ljudkvalitet kan få vem som helst att medverka i våra program om hen bara har tillgång till uppkoppling. Den som ska intervjuas får en länk skickad till sig från en reporter, programledare eller producent på Sveriges Radio, och kan klicka upp den i sin dator eller mobil för att sedan delta i någon av våra sändningar eller bli intervjuad. Länken kan också tidsbegränsas till den tid intervjupersonen ska medverka i ett visst program. Med den åtgärden säkras nivåer och hörbarhet till ett ofta mycket bättre resultat än vad som annars skulle varit fallet. Utifrån läget som vi befinner oss i nu ger denna egenutvecklade tjänst oss möjligheten att komma nära och skildra det som händer utan att behöva mötas fysiskt och utsätta medverkande och våra redaktionella medarbetare för smittorisk, men med bibehållen kvalitet.

Exemplen på vad vår tekniska utveckling nu åstadkommer i form av innehåll med hög ljudkvalitet till publiken är många. Men vi har också en bibehållen radioproduktion trots det extrema läget där många av våra medarbetare arbetar hemifrån – utan att det tystnar i radion. Det är sändningar från tvättstugor, garderober och skogsgläntor. Vi har haft en programledare i P3 som medverkat hemifrån och gäster till programmet deltog genom MEDi, precis som den 85-åriga kvinnan som kunde bli intervjuad efter att ha öppnat sms:et från Sveriges Radio.

Men den tekniska utvecklingen handlar om mer än att kunna sända ute från fältet. Just nu har vi som många andra hemförlovat vår personal, inte bara den redaktionella utan också andra delar av företaget. Vi fick snabbt öka vår kapacitet för digitala verktyg för att stödja distansarbete eftersom behovet ökade mångfaldigt över en natt. När vi nu utmanas på ett sätt som vi inte kunde förutse känns det bra att se hur väl denna teknik har fungerat, även vid en så stor påfrestning.

Vi kommer att fortsätta med vår strategi att ge våra medarbetare de bästa förutsättningarna för att kunna utveckla världsledande teknik och därmed kunna sända och producera radio var som helst och när som helst. Men även utföra övriga arbetsuppgifter utanför radiohusen vilket vi också kunnat göra de senaste två månaderna utan några problem. Vi är väl förberedda. Kostnaderna för utvecklingen är väl investerade medel för företaget och våra medarbetare, men fram för allt för er lyssnare som tar del av programmen, vare sig de spelats in i en studio, en skog eller till och med i tvättstugan som P2:s Jazzradion gjorde nyligen:

https://www.facebook.com/watch/?v=877120906092986

Björn Heurlin
David Gustafsson